- Czym jest analityka biznesowa?
- Jakie oprogramowanie do analityki biznesowej wybrać?
- Jak zaprojektowany jest BI w TRIVA?
- Konstrukcja systemu ERP TRIVA
- Business Intelligence TRIVA – korzyści z zastosowania
Czym jest analityka biznesowa?
Podejmowanie istotnych decyzji biznesowych – tak strategicznych, jak i detalicznych – znacząco usprawnia analityka biznesowa – odpowiednik angielskiego terminu business intelligence. Pod tą frazą w jej najprostszym, obiegowym ujęciu kryje się połączenie narzędzi biznesowych, odpowiedniego oprogramowania oraz wiedzy eksperckiej. Przygotowane, wyspecjalizowane osoby przyglądają się zebranym danym nt. działalności przedsiębiorstwa, analizując je przez pryzmat jego celów i założeń. Celem pracy analityków jest poprawa wyników firmy oraz eliminacja potencjalnych zagrożeń.
Jakie oprogramowanie do analityki biznesowej wybrać?
Świadomość kluczowej roli analityki biznesowej owocuje coraz częstszym wprowadzaniem modułów Business Intelligence do systemów ERP (Enterprise Resources Planning - kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem). Decyzja o wyborze konkretnego z nich nie należy jednak do najprostszych. Przed jej podjęciem należy zdefiniować sposób, w jaki ma on wesprzeć naszą firmę.
- W którym dziale gromadzimy najwięcej danych?
- Czy są gotowe do analizy, czy wymagają dalszej obróbki?
- Dlaczego ręczna analityka przestaje nam wystarczać?
- Poszukujemy jednego, kompleksowego rozwiązania, czy kilku mniejszych?
- Do czego dążymy w rozwoju przedsiębiorstwa?
Sprawna i rzetelna analiza danych to szansa, którą sami sobie dajemy. Wprost przekłada się na konkretne korzyści. Wymaga jednak świadomego podejścia i uwzględnienia potrzeb całej firmy – wszystkich jej pracowników, potencjalnie korzystających z BI. System powinien być tym samym łatwy w obsłudze, umożliwiając każdemu wejście w świat oprogramowań do analityki biznesowej. Jak rozwiązała to TRIVA?
- BI u nas to obszar, który jest natywnie zintegrowany nie tylko z księgowością, ale też pozostałymi obszarami systemu. - opisuje Grzegorz Zapała.
Pełne powiązanie Business Intelligence z całością oprogramowania ułatwia drogę dostępu do danych. Omijamy wiele wysiłku, koniecznego do poniesienia podczas gromadzenia niezbędnych informacji. Jednocześnie zaś szeregowy pracownik nie musi wychodzić poza system ERP, którego używa na co dzień. Próg wejścia technologicznego w oprogramowanie do analityki biznesowej staje się minimalny.
Jak zaprojektowany jest BI w TRIVA?
TRIVA opiera się na modelu Data Vault, stosowanym przez największych dostawców oprogramowania BI na świecie.
Jego głównym założeniem jest rozdzielenie wszystkich dostępnych danych na Huby (klucze biznesowe), Linki (relacje między kluczami) oraz Satelity (struktury przechowujące informacje o Hubach i Linkach wraz z historią zmian). Przy jednoczesnym powiązaniu z całym systemem ERP, otrzymujemy szybki dostęp do kompleksowego zestawu danych, uszeregowanych wedle naszych potrzeb.
- BI to nie tylko dane i modelowanie. To także warstwa prezentacji. - zastrzega Zapała. - Za pomocą dedykowanych kafelków, wskaźników czy tabel możemy stworzyć Kokpit, który będzie zrozumiały zarówno dla księgowych, jak i osób, które na księgowości niekoniecznie się znają. - opisuje.
Konstrukcja systemu TRIVA
Wspomniany wcześniej Kokpit to podstawowy obszar roboczy w systemie TRIVA. Jego główną cechą jest możliwość precyzyjnego dopasowania do pojedynczego użytkownika - lub grupy użytkowników o podobnej specyfice pracy. Każdy zaprojektowany Kokpit zawiera elementy, które wykorzystywane są w codziennej pracy danego pracownika.
Dzięki możliwości łączenia obszarów z jego poziomu, workflow jest usprawniony. Wyeliminowane zostają również potencjalne opóźnienia, spowodowane przez niepotrzebne czynności - takie jak przeskakiwanie między okienkami. Wszystko dostępne jest w obrębie jednego środowiska pracy, którego nie trzeba przewijać czy też scrollować. Jednocześnie projektowanie Kokpitów jest intuicyjne i nie wymaga wiedzy programistycznej. Podobną łatwością działania charakteryzuje się również sam moduł Business Intelligence.
- Kiedyś takie rozwiązania były przeznaczone wyłącznie dla programistów. Ich obsługa była trudna i skomplikowana. Jakiś czas temu BI "zszedł" do poziomu analityków. Dziś można już powiedzieć, że jest dla wszystkich. W TRIVA realizujemy ten trend od samego początku. - mówi Grzegorz Zapała.
Business Intelligence TRIVA – korzyści z zastosowania
Przenikające się wewnętrznie dane w systemie TRIVA stymulują oraz usprawniają działanie całej firmy. Z usług BI może korzystać nie tylko kadra zarządzająca, lecz także inni pracownicy. Obsługiwane są wszelkie potrzeby - obieg informacji jest skrojony zarówno pod potrzeby zatrudnionych na dole, jak i na górze struktury.
- Wyobraźmy sobie operatora działu zakupów, który potrzebuje informacji o przewidywanych stanach magazynowych. Możemy spełnić taką potrzebę. Wyobraźmy sobie również sam magazyn, który cały czas potrzebuje wiedzy o rotacji danych kartotek, o wiekowaniu towarów, grup towarowych. Aż w końcu dochodzimy do osoby głównego księgowego, który wszystkie te informacje musi mieć podczas badania sprawozdania finansowego. Wszystkie te zestawienia są dostępne w TRIVA dla zwykłego użytkownika BI. - wylicza Zapała.
System TRIVA ERP to kompleksowy obieg i szybka analiza danych, niezbędnych do codziennego funkcjonowania firmy. Wyposażony w personalizowane kokpity, tworzy środowisko pracy, umożliwiające dostosowanie się do każdych okoliczności.