Historia systemów ERP

Historia systemów ERP

Od Papieru do Elektroniki w ciągu ponad 100 lat! Skąd wywodzą się systemy ERP? Dlaczego stały się tak popularne? Poznaj historię systemów ERP, aby wiedzieć dlaczego warto je wykorzystywać!

21.05.2021
2 minuty czytania
{[description]}

Definicja ERP

ERP to Enterprise Resource Planning, czyli rodzaj systemu informatycznego służącego do zarządzania całą organizacją.

Początki systemów ERP

W 1913 Inżynier Ford Whitman Harris stworzył papierowy system planowania produkcji (EOQ) ang. Economic Order Quantity = Ekonomiczna Wielkość Zamówienia. Następnie w 1964 producent narzędzi Black & Decker zaczął stosować MRP (Material Requirements Planning). Rozwiązanie to łączyło EOQ z komputerową bazą danych.

W 1983 powstał system MRP II (Planowanie Zasobów Produkcyjnych). Elementem architektury MRP II były moduły i zintegrowane komponenty, jak zakupy, listy, harmonogramy.

Zalety systemu MRP II

  • Ulepszone planowanie produkcyjne. 
  • Zmniejszone koszty produkcji oraz ilość generowanych odpadów. 
  • Zwiększona wydajność produkcji.

Kiedy powstały systemy ERP?

Około rok 1990 nastąpiła zmiana i rozwój systemów MRP II, na systemy ERP, które miały za zadanie zarządzać zasobami przedsiębiorstwa. Od tego czasu nastąpił ich gwałtowny rozwój. Jednak ich użytkowanie wiązało się z dużymi nakładami finansowymi. Związane to było z:

  • Wzrostem kosztów wdrożenia, a przez to dużymi kosztami inwestycji.
  • Potrzebą wykorzystania lepszych serwerów, duże nakłady finansowe na utrzymanie. 
  • Dopasowaniem systemów pod specyficzne potrzeby klientów, generując przy tym znaczące koszty
  • Wysokie koszty aktualizacji

System ERP w chmurze

W celu zmniejszenia kosztów użytkowania i wykorzystania systemów ERP zaczęto wykorzystywać rozwiązania chmurowe. Oprogramowanie zostało użytkowane jako usługa w chmurze. Serwerowanie zastąpiono siecią zdalnych serwerów. Dodatkowo zwiększono częstotliwość aktualizacji poprawiając jakość systemów, a nie zwiększając kosztów. Zmniejszono także koszty związane z zatrudnieniem nowego informatyka przez zapewnienie wsparcia technicznego po stronie dostawcy.

Dowiedz się więcej na temat rozwiązań chmurowych w TRIVA ERP! 


Tematy:
artykuł
Poprzedni artykuł Następny artykuł